Infomácie o COVID-19 na jednom mieste

#spolutvorimekraj

Novinky

VŠETKO, ČO POTREBUJETE VEDIEŤ

Opatrenia TTSK

V SKRATKE

Covid-19

PREVENCIA A PRÍZNAKY

  • štatistika šírenia ochorenia Covid-19
  • infomapa šírenia ochorenia Covid-19
  • simulácie ukazujúce, ako vyrovnať krivku nárastu počtu infikovaných novým  koronavírusom

Novinky

NAJNOVŠIE PRÍSPEVKY

O novom koronavíruse

ZÁKLADNÉ FAKTY

Koronavírusy sú široká čeľaď vírusov spôsobujúcich ochorenia od bežnej nádchy až po závažnejšie, ako napríklad respiračný syndróm (MERS) a závažný akútny respiračný syndróm (SARS).

Nový typ koronavírusu (SARS-CoV-2) spôsobuje mierne závažné respiračné ochorenie dolných dýchacích ciest COVID-19 (Coronavirus Disease 2019). Prvýkrát bol zistený v decembri 2019 v čínskom meste Wuhan a rýchlo sa rozšíril do ostatných oblastí Číny a do celého sveta.

Pozrite si simulácie ukazujúce, ako sa nový koronavírus v populácii šíri a ako vyrovnať krivku nárastu počtu infikovaných.

V januári 2020 sa izolované prípady začali objavovať v niektorých členských štátoch Európskej únie. Do konca februára 2020 došlo k výraznému zvýšeniu výskytu ochorenia COVID-19 v severnom Taliansku a prípady infikovaných ľudí začala zaznamenávať aj väčšina ďalších členských štátov EÚ.

Pozrite si aktuálnu štatistiku a infomapu šírenia ochorenia Covid-19.

Nový koronavírus sa šíri veľmi ľahko a rýchlo. Z človeka na človeka je prenášaný kvapôčkovou nákazou pri dýchaní, rozprávaní, kašlaní a kýchaní, ale aj priamym kontaktom.

Vírus do ľudského tela vstupuje cez sliznice (oči, nos a ústa). Vyvarujte sa preto dotykov tváre a v rizikovom prostredí sa chráňte okuliarmi a rúškom, či respirátorom.

V záujme prevencie šírenia nového koronavírusu:

– obmedzte pohyb na verejnosti len na nevyhnutné prípady (nákup základných potrieb, individuálna športová aktivita, návšteva lekára, cesta do a z práce),
– pri pohybe na verejnosti majte prekryté horné dýchacie cesty napríklad respirátorom, rúškom, šálom alebo šatkou.
– dodržiavajte odstup minimálne jedného metra (ideálne 2-5 metrov) od iných osôb,
– vyhýbajte sa styku s ľuďmi prejavujúcimi znaky ochorenia,
– nedotýkajte sa tváre najmä v oblasti očí, nosa a úst,
– zakrývajte si ústa a nos pri kašlaní a kýchaní jednorazovou vreckovkou alebo ohnutým lakťom,
– umývajte si ruky mydlom a tečúcou vodou pravidelne a dôsledne,
– umývajte a dezinfikujte najpoužívanejšie predmety a povrchy.

Predbežné štúdie naznačujú, že nový koronavírus sa môže na povrchoch udržať niekoľko hodín, až dní. Závisí to od viacerých faktorov, predovšetkým od typu povrchu, teploty ovzdušia a vlhkosti prostredia.

V rámci prevencie je odporúčané časté umývanie a dezinfekcia povrchov najpoužívanejších predmetov (kľučky, stôl, smartphone, laptop, rýchlovarná kanvica…).

Jedným z najúčinnejších preventívnych opatrení pred infekciou novým koronavírusom je umývanie rúk. Na rukách sa totiž môže zachytiť vírus, ktorý môže byť pri dotyku tváre zavedený cez sliznice (oči, nos, ústa) do ľudského organizmu. Nosenie rukavíc nie je náhradou umývania rúk, pretože sa vírus na nich môže rovnako zachytiť.

Umývanie rúk obnáša ich pravidelné dôkladné čistenie mydlom po dobu aspoň 20 sekúnd a následné opláchnutie tečúcou vodou. V prípade núdze postačí vyčistenie rúk dezinfekčným prostriedkom s aspoň 60% obsahom alkoholu.

Mydlo obsahuje molekuly, ktoré dokážu narušiť chemické väzby medzi jednotlivými časťami vírusu, predovšetkým jeho obal. Takto rozpadnutý a zneškodnený vírus je následne odplavený tečúcou vodou.

Obmedzete podávanie rúk a dotyky s predmetmi. Ruky si umývajte vždy po kašlaní a kýchaní, po príchode z vonkajšieho prostredia, pred a po starostlivosti o chorých, pred a po príprave jedla, pred jedením, po návšteve toalety, po kontakte so zvieratami.

V zmysle opatrenia Úradu verejného zdravotníctva SR, od 25. marca 2020 až do odvolania platí zákaz vychádzania a pohybu na verejnosti bez prekrytia horných dýchacích ciest napríklad respirátorom, rúškom, šálom alebo šatkou.

Nosenie ochranného rúška je, z pohľadu prevencie šírenia vírusov, nefektívnejšie u osôb s respiračným ochorením. Rúško totiž bráni ďalšiemu šíreniu patogénov, teda prenosu nákazy z človeka na človeka.

Zdravým osobám je pri pohybe medzi väčším počtom ľudí alebo v prostredí s vysokým rizikom nákazy (nemocnice alebo obchody) odporúčané používať ochranný respirátor, ktorý filtruje vdychovaný vzduch.

Pred nasadením rúška alebo respirátora si dôkladne umyte ruky. Rúška a respirátory uchopte len za popruhy po stranách a nasaďte ich tak, aby zakrývali nos, ústa i bradu. Počas používania sa prednej časti rúška alebo respirátora za žiadnych okolností nedotýkajte, môžete naň totiž z rúk preniesť vírus, ktorý môže následne preniknúť do Vášho organizmu cez sliznice. Rúško alebo respirátor počas používania neskladajte. V prípade, že sú jednorázové, po použití ich zložte, zabaľte do mikroténového vrecka a zahoďte. Po manipulácií s rúškom alebo respirátorom si opäť dôkladne umyte ruky.

Doma vyrobené bavlnené rúška môžu byť opakovane použité, avšak dbajte na ich pravidelné pranie pri vysokých teplotách a žehlenie, ktoré má zároveň dezinfekčný účinok.

V rámci prevencie ochorenia je odporúčané posilniť imunitu.

Zdravo a ľahko sa stravujte a dodržiavajte pitný režim. Zvýšte príjem vitamínov, minerálov a stopových prvkov predovšetkým z čerstvého ovocia a zeleniny. Omega-3 mastné kyseliny sa zas nachádzajú v tučných morských rybách, ako je makrela, losos, tresčia pečeň či sardinky. Zlepšite svoju črevnú mikroflóru prostredníctvom probiotík, nesladených jogurtov, bryndze, či fermentovanej zeleniny. Mäso a vajcia pred konzumáciou dôkladne tepelne spracujte.

Obmedzte konzumáciu vyprážaných a iných ťažko stráviteľných jedál, sladkostí, alkoholických nápojov a fajčenie.

K zdravej strave pridajte pohyb. Medzi aktivity, ktoré môžete vykonávať doma, patria cvičenia zamerané na silu, stabilizáciu alebo flexibilitu, jóga, tanec či dokonca hranie aktívnych videohier. Pre inšpiráciu a zvýšenie motivácie, vyskúšajte online inštruktáž tréningov.

Spomedzi aktivít na slnku a čerstvom vzduchu sú vhodné prechádzky alebo mierne až stredne náročné aeróbne aktivity (beh, cyklistika, alebo skákanie cez švihadlo). Predovšetkým v obývaných lokalitách a v prípade, že športujete vo dvojici alebo menšej skupine, dbajte na prekrytie horných dýchacích ciest a nezabúdajte na bezpečné rozostupy 1-5 metrov.

Z pohľadu nákazy novým koronavírusom a komplikácií pri ním spôsobenom ochorení Covid-19 patria seniorky a seniori vo veku nad 65 rokov medzi najohrozenejších. Úrad verejného zdravotníctva SR ich preto dôrazne vyzýva, aby obmedzili pohyb na vonkajšom prostredí na nevyhnutné prípady (napríklad nákup základných potrieb alebo návštevu zdravotníckeho zariadenia), a to na čas medzi 9. a 12. hodinou kedy pre nich budú zároveň vyhradené hodiny v obchodoch.

Mimoriadne ohrození sú tiež ľudia so zníženou imunitou a ľudia trpiaci na diabetes, rakovinu alebo kardiovaskulárne a chronické respiračné ochorenia, bez ohľadu na vek.

Pripravili sme krátky prehľad, ako sa zodpovedne správať voči svojim rodinným príslušníkom, známym či susedom, ktorí patria medzi najzraniteľnejších.

✔️Nezabúdajte, že prenášačom ochorenia môžete byť aj vtedy, ak nepozorujete na sebe žiadne symptómy.

✔️Obmedzte návštevy. Telefonicky alebo online sa zaujímajte o ich zdravotný stav aj o to, ako sa majú.

✔️Ak prídete do osobného kontaktu, noste rúška a dodržujte odstup aspoň 1 meter, ideálne 2-5 metrov.

✔️Majú doma všetko, čo potrebujú? Ponúknite im nákup potravín alebo liekov.

✔️Ak práve potrebujú zaplatiť účty alebo poslať poštu, pomôžte im to vybaviť online, prípadne fyzicky namiesto nich.

✔️Odporučte im preložiť návštevu lekára. Predpis liekov na e-recept je možné vybaviť aj telefonicky.

O ochorení Covid-19

PRÍZNAKY A OPATRENIA

Hlavné príznaky ochorenia Covid-19 sú telesná teplota nad 38°C, ťažkosti s dýchaním, suchý kašeľ a únava. Prítomné môžu byť aj ďalšie symptómy ako bolesť hrdla alebo hlavy, stuhlosť svalov, nechutenstvo, či hnačka.

Pozorovanie pacientov v zahraničí naznačuje, že jedným z prvých varovných signálov ochorenia Covid-19 môže byť zhoršenie, respektíve strata čuchu, prípadne chuti. Pokiaľ tieto symptómy nie sú spojené s alergiou alebo sinusitídou, môžu byť známkou toho, že osoby, ktoré sa inak javia zdravé a nemajú iné vážne príznaky, sú v skutočnosti prenášačmi vírusu.

V prípade podozrenia na nákazu novým koronavírusom alebo výskytu prvých príznakov ochorenia Covid-19 (najmä teplota nad 38°C, kašeľ či sťažené dýchanie) ostante v domácej izolácií.

Dôsledne dodržiavajte odporúčané hygienické a preventívne opatrenia (najmä nosenie rúška, zakrývanie si nosa a úst pri kašlaní a kýchaní, umývanie rúk či dezinfekcia povrchov).

Následne telefonicky kontaktujte svojho všeobecného lekára, ktorému pravdivo opíšte svoj stav a riaďte sa odporučeným liečebným postupom.

Telefonicky vyhľadajte lekársku pomoc predovšetkým v prípade pretrvávajúcej horúčky, zmätenosti, otupenosti a ťažkostiach s dýchaním sprevádzaných bolesťou alebo tlakom v oblasti hrudníka, či modrastými perami a tvárou.

U väčšiny ľudí sa príznaky ochorenia objavia 5 až 7 dní po nakazení novým koronavírusom. Odhady dĺžky inkubačnej doby ochorenia Covid-19 sa však pohybujú medzi 2 a 14 dňami.

Efektívna, dobrovoľná alebo nariadená karanténa by mala preto trvať najmenej 14 dní, bez ohľadu na prípadnú absenciu symptómov ochorenia Covid-19.

Na nový koronavírus aktuálne neexistujú preventívne testy, iba testy diagnostické, ktoré sa robia na základe odporúčania lekára po dohode s hygienikmi v prípade, že existuje podozrenie na nákazu.

Ak lekár vysloví podozrenie z ochorenia Covid-19, pričom zodpovedne posúdi klinické a epidemiologické kritériá s dôrazom na cestovateľskú anamnézu, pacient je riešený v príslušnom infektologickom pracovisku, ktoré určí ďalší postup liečby.

V súčasnosti, účinná terapia na ochorenie spôsobené novým korovírusom nie je známa. Liečba býva spravidla symptomatická.

Špecifické liečivá ako aj očkovacia vakcína proti ochoreniu Covid-19 sú v súčasnosti len vyvíjané a pred uvedením na trh budú musieť prejsť klinickými testami, čo môže trvať mesiace.

Pociťovať úzkosť, výkyvy emócií, smútok, stres či hnev v mimoriadnych situáciách je prirodzené.

Aby ste náročné chvíle zvládli, posilnite svoju imunitu zdravou stravou a pohybom. Snažte sa tiež dodržiavať denný režim s dostatkom spánku.

Udržiavajte telefonický a video kontakt rodinou a priateľmi. Zaujímajte sa, či sú Vaši blízki v bezpečí, prípadne či im môžete nejako pomôcť.

Využite čas strávený doma produktívne. Zdokonaľte svoje jazykové, či manuálne zručnosti alebo sa naučte nové.

V neposlednom rade sa informujte sa o aktuálnej situácií v Trnavskej župe, na Slovensku i vo svete z overených a dôveryhodných zdrojov. Takýmito sú, napríklad, Úrad vlády SR, Ministerstvo zdravotníctva SR, Úrad verejného zdravotníctva SR, Európska komisia, Svetová zdravotnícka organizácia, či verejnoprávne a iné renomované domáce i zahraničné médiá.

Mýty a fakty o šírení nového koronavírusu a o ochorení Covid-19

Nie. Najúčinnejšie je pravidelné dôkladné umývanie rúk mydlom po dobu aspoň 20 sekúnd a následné opláchnutie tečúcou vodou.

Dezinfekčný gel na ruky s aspoň 60% obsahom alkoholu však môžete použiť na vyčistenie rúk v prípade núdze, napríklad počas venčenia psa alebo vonkajšej športovej aktivity.

Nie. Nosenie rukavíc nie je náhradou umývania rúk, ktoré je najefektívnejším preventívnym opatrením.

Vírus sa na rukaviciach môže zachytiť a pri dotyku tváre môže cez sliznice (oči, ústa a nos) vstúpiť do ľudského organizmu.

Ak sa rukavice rozhodnete nosiť, zvoľte jednorazové chirurgické.

Nie. Nekontrolované rozprašovanie alkoholu alebo chlóru do ovzdušia a po okolí nový koronavírus neeliminuje. Môže však poškodiť sliznice tela (oči, nos, ústa), odev, či povrch predmetov.

Jedným z účinných preventívnych opatrení je pravidelná dezinfekcia plôch a predmetov, ktorých sa často dotýkame (kľučka, stôl, smartphone, laptop, rýchlovarná kanvica).

Nie. Nie je dokázané, že by horúci kúpeľ bol účinný ako prevencia pred ochorením Covid-19. V skutočnosti môže veľmi horúci kúpeľ škodlivý, pretože môže spáliť pokožku.

Nie je dokázané ani, že by pravidelné vyplachovanie nosa soľným roztokom chránilo ľudí pred infekciou novým koronavírusom.

Nie. Nie je dokázané, že pri ničení nového koronavírusu sú účinné teplovzdušné sušiče rúk.

Dbajte však na dôsledné vysušenie rúk po každom ich umytí, a to jednorazovými papierovými utierkami, čistým uterákom alebo teplovzdušným sušičom na ruky.

Nie. Cesnaku sa pripisujú určité antimikrobiálne vlastnosti, avšak jeho účinok v súvislosti s prevenciou alebo liečbou Covid-19 nebol dokázaný.

Rovnako ani antibiotiká v boji s vírusom nepomáhajú, pretože tie sú účinné len proti baktériám a bakteriálnym infekciám.

Nie. Doterajšie štúdie neposkytujú žiadny dôkaz, ktorý by preukázal, že ibuprofen zhoršuje priebeh ochorenia Covid-19.

Pacienti dlohodobo liečení ibuprofenom by nemali ibuprofen prestávať užívať bez konzultácie s lekárom.

Napriek nedostatku dôkazov je pre pacientov, u ktorých sa objaví symptomatická horúčka, liekom prvej voľby, v rámci samoliečby, paracetamol.

Máte
ďalšie otázky?

Pre získanie ďalších všeobecných informácií súvisiacich so šírením nového koronavírusu a ním spôsobovaného ochorenia Covid-19, neváhajte použiť covid.chat, interaktívny chatbot nachádzajúci sa v pravej dolnej časti obrazovky, alebo podobnú službu priamo cez WhatsApp.

 

V prípade, že je váš podnet naozaj relevantný a neodkladný, kontaktujte krízové infolinky:

Úrad vlády SR / Národné centrum zdravotníckych informácií 0800 221 234 (non-stop)

Úrad verejného zdravotníctva SR 0917 222 682 (non-stop) novykoronavirus@uvzsr.sk

 

Regionálne úrady verejného zdravotníctva na území TTSK:

Dunajská Streda 0910 459 200 ds.koronavirus@uvzsr.sk

Galanta 0907 996 734 ga.epid@uvzsr.sk

Senica 0907 169 312 se.koronavirus@uvzsr.sk

Trnava 0905 903 053 (non-stop) tt.epida@uvzsr.sk